میخواهیم به عوارض نژادپرستی در قرآن بپردازیم:

منتشرشده: 20 فوریه 2014 در بدون شرح

1185690_425176010927046_1874105929_n
برای بررسی عوارض نژادپرستی در قرآن از تعریف داریوش آشوری بهره می گیریم. نوع عوارضی که تبعیض دینی بین متقی و غیر متقی و دگر اندیش در جوامع اسلامی بوجود می آورد، منطبق با تعریف داریوش اشوری از تبعیض نژادپرستانه است:
«نژادپرستی تفکر برتر دانستن یک نژاد بر نژاد(های) دیگر است.
در کتاب «فرهنگ سیاسی» داریوش آشوری برای نژادپرستی تحت نام «نژادگرایی» چنین تعریفی آورده شده:
نژادگرایی نظریه‌ای است که میان نژاد و پدیده‌های غیر زیست شناسی مانند دین، آداب، زبان و… رابطه ایجاد کرده برخی نژادها را برتر از دیگر نژادهای بشری می‌شمارد. در این نظریه برتری نژادی مستقل از شرایط محیطی و اجتماعی رشد افراد عمل کرده و دست تقدیر برخی نژادهای بشر را برتر و برخی دیگر را کهتر گردانیده‌است».

حال باید دید که بر اساس تعریف فوق از پدیده شنیع نژادگرایی و نژادپرستی ،آیا این دو کلمه و یا عوارض حضور اش در آیات در قرآن و مفاد آیاتش و سیر تاریخ 1400 ساله اسلامی یافت میگردد؟
البته که عین واژه و کلمه نژادپرستی در درون مایه آیات قرآن یافت نمی گردد.این لغت جدید است و قرآن کتابی است برآمده از 1400 سال قبل با ادبیات گفتاری کهن.کلمه نژادپرستی بمانند خیلی از لغات دیگر محصول علم و دانش و تجارب تمرکز بر حقوق بشر و حقوق اقلیتها و اقوام و قوانین حقوق فردی است.
ولی در توجه به محتوا و مفاد قرآن بر مبنای همین تعصب و خط کشی نمودن افراد جامعه بنام کافر- مومن و دارالاسلام و دارلاحرب خواهیم دید که نوع شدیدی از تعصبات بر مبنای توجیهات خاص دینی بر سایر اقوام و گروهای خارج از حوزه دینی اعمال شده است.الله ابداع شده نهان و ضمیر محمد در آیات عدیده قرآن فقط حب و علاقه اش را متعصبانانه بر مومنین و متقیان خود بروز میدهد.این توجه و عنایت بر گروه خاص و خودی بنام مومنین عامل تنگ نظری بر دسته و گروه نقطه مخالف و غیر خودی بنام دگراندیشان شده است. آیات زیر نحوه تبعیض آمیز ادبیات قرآن را بر این دو گروه و دسته بخوبی نشان خواهد داد.
همین نگرش و ادبیات موجود در قرآن مملو وسرشار ازعوارضی تبعیضی می باشند که عوارض آن با تبعیض نژادپرستانه هیچ فرق و تمایزی ندارد. در یکی تبعیض دینی است و در جوامع دینی اعمال میگردد و در دیگری مشابه همین عوارض سو تبعیصی در جامعه غیردینی بنام تبعیض نژادپرستانه جاری میگردد. عدم سنخیت با موازین حقوق بشری در هر دو گروه و دسته در این تقسیم بندی الهی مشهود است:

دو آیه زیر دلالت برنظرفوق دارند:
1- الذین آمنو: بقره(25)- دسته خودی . یعنی ای کسانی که ایمان آورده اید.
2-الذین کفرو: بقره(39)- دسته غیرخودی. یعنی گروه مقابل مومنان(دگراندیشان ).

1- نخست اشاره ای از آیات ازلی الله بر گروه خودی الذین آمنو بقره(25) و حسن علاقه بر متقیان و مومنین:

الله از همان ابتدای سوره بقره تا حتی پند و ارشادش را فقط برای مومنین ارائه میدهد
– ذالک الکتب لاریب فیه هدی للمتقین: بقره(2) این کتاب بی هیچ شک راهنمای پرهیزکاران است.
– موعظه المتقین: بقره(66- 97- 241). پند و ارشاد برای پرهیزکاران.
– اجرالمونین: آل عمران(171).ثواب برای مومنین.
– ان کنتم مومنین: آل عمران(175).اهل ایمان.
– اعدت المتقین: آل عمران(133).مهیا برای پرهیزکاران است.
– ان الله یحب المحسنین: آل عمران(148). خدا دوستدار نیکوکاران است.

همانطور که می بینید در آیات فوق الله تنها، لطف – موعظه – پند و ارشاد- علاقه اش را فقط بر عده خاصی بنام مومنان و متقیان حاضر در دایره خودی بروز میدهد. عوارض و بوی شدید تبعیض از این نگرش می آید این الله ابداعی ضمیر و نهان محمد فقط مخصوص یک گروه و دسته خاص است. این الله نمی تواند جهانگیر و عالمگیر باشد. این الله تنها یک خدای بومی برای شرایط خاص زمان و مکان در دشت حجازاست.
نتیجتاُ الله با خط کش الهی و ازلی خود ملل و مردمان را در فقط دو گروه معین و واضح خودی و غیرخودی قرار میدهد.عوارض سو و تخریبی ناشی از اعمال سواستفاده در تقسیم ثروت و قدرت و ارتقاء پست و شغل و مزایاهای اجتماعی و بورسیه های تحصیلی و رفاه اجتماعی بر گروه خودی و مومن، 90 درصد جامعه غیرخودی را در معرض عوارض منفی خارج از دایره خودی های جامعه قرار میدهد:

2- اشاره ای بر آیات ازلی الله بر گروه غیرخودی الذین کفرو: بقره(39) و بهره وری از انواع و اقسام عنواین وعباراتی منفی که هر کدام خود بتنهایی عامل و بانی انواع تبعیضات بمراتب بدتر از تبعیض نژادی در جوامع غیر دینی در اجتماع خواهد گردید.عدم پایبندی بر موازین حقوق بشر در ملل مسلمان برگرفته از نفی الهی الله بر این گروه است:

– آل عمران(86) قوم الظالمین.
– آل عمران(110) هم الفسقون.
– آل عمران(140) لایحب الظلمین.
– منافقون(1) المنفقون.
– منافقون(5) المسکتبرون.
– توبه(43) الکذابین.
– توبه(66) المجرمین.
نگرش فرد مسلمان با بهره گیری ذهنی از این قبیل عنواین منفی و اشارات در قرآن بر دگراندیشان و ناباوران به این آیین،عاملی میگردد که خود را در طرف و جبهه مخالف و متضاد با این افراد غیرمتقی ببیند.این عناوین علیرغم اینکه اشاره ای به واژه نژادپرستی ننموده است ولی زمینه ساز انواع و اقسام عوارض سو تبعیضات نژادی در بین ملل مسلمان با دگراندیشان شده اند. تعصب برتری طلبی عقیدتی که از این بینش و خط کشی ایدولوژیک حاصل میگردد عامل و پتانسیل شدیدی برای ارائه انواع و اقسام محدودیتهای مختلف در زمینه های اجتماعی و حقوق اجتماعی افراد دگر اندیش شده است.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s