تناقضات تازی نامه(قرآن)در مورد حائل میان دو دریا و مخلوط نشدن آن دو دریا با هم!!!

منتشرشده: 17 سپتامبر 2013 در بدون شرح

Untitled
آیات 19 الی 22 سوره الرحمن: » مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ ﴿19﴾ بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ ﴿20﴾ فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿21﴾ يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ ﴿22﴾»

ترجمه فولادوند: «دو دريا را [به گونهاى] روان كرد [كه] با هم برخورد كنند (19) ميان آن دو حد فاصلى است كه به هم تجاوز نمىكنند (20) پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (21) از هر دو [دريا] مرواريد و مرجان برآيد (22)»

سوره نمل آیه 61: » أَمَّن جَعَلَ الْأَرْضَ قَرَارًا وَجَعَلَ خِلَالَهَا أَنْهَارًا وَجَعَلَ لَهَا رَوَاسِيَ وَجَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ »

ترجمه فولادوند: » [آيا شريكانى كه مىپندارند بهتر است] يا آن كس كه زمين را قرارگاهى ساخت و در آن رودها پديد آورد و براى آن كوهها را [مانند لنگر] قرار داد و ميان دو دريا برزخى گذاشت آيا معبودى با خداست [نه] بلكه بيشترشان نمىدانند »

سوره فرقان آیه 53: » وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَّحْجُورًا »

ترجمه فولادوند: » و اوست كسى كه دو دريا را موجزنان به سوى هم روان كرد اين يكى شيرين [و] گوارا و آن يكى شور [و] تلخ است و ميان آن دو مانع و حريمى استوار قرار داد »

دیدگاه قائلین به معجزه علمی:

«یکی از ویژگی‌های دریاها از آیه زیر برداشت می‌شود:

مَرَجَ البَحرَین یَلتَقِیان؛بَینَهُما بَرزَخٌ لا یَبغِیان(سوره الرحمان:19-20)

دو دریای مختلف (شور و شیرین،گرم و سرد)را در کنار هم قرار داد،در حالی که با هم تماس دارند. در میان آن دو برزخی است که یکی بر دیگری غلبه نمی‌کند(وبه هم نمی‌آمیزند).

این ویژگی دریاها که به هم می‌رسند اما اصلا در هم نمی‌آمیزند،به علت نیرویی فیزیکی به نام » کشش سطحی » است. آبها در همسایگی دریاها با هم مخلوط نمی‌شوند و به خاطر تفاوت در غلظت آبهای دو دریا، کشش سطحی آن ها را از درآمیختن در یکدیگر باز می‌دارد، درست انگار که دیوار باریکی بین آنها باشد.

نکته جالب اینکه در طول مدتی که مردم هیچ بهره‌ای از علم فیزیک نداشتند، این امر در قرآن آمده است. آب دریای مدیترانه از طریق تنگه جبل الطارق وارد اقیانوس اطلس می‌شود؛ اما دما، میزان شوری و غلظت‌های آنها، به علت کشش سطحی تغییر نمی‌یابد.»

در مورد ترجمه‌ها، اکثرا همان چیزی است که در ترجمه فولادوند آمده و تفاوت خاصی مشاهده نمی‌شود. در مورد تفاسیر نظریات گوناگونی در مورد این دو دریا آمده:

1) دو دریا، مؤمن و کافر، و حائل بین آنها، همان ایمان است.

2) دو دریا، علی و فاطمه (داماد و دختر پیامبر) و حائل بین آنها، پیامبر است و منظور از لؤلؤ و مرجان نیز حسن و حسین می‌باشند.

3) نظر امام صادق: دریاهائی که ولایت ائمه معصوم را قبول دارند شیرین و بقیه شور و تلخ هستند و حائل همان ولایت است.

4) منابع آب زیرزمینی(آب شیرین) و دریاها و اقیانوسها(آب شور)

5) آبی که از آسمان می‌آید(آب شیرین) و آبهای روی زمین(آب شور)

6) مصب رودهای بزرگی که به دریا میریزند، یکطرف شیرین و طرف دیگر شور است.

7) دریای فارس و دریای روم یا دریای شام و دریای یمن.

موارد 1 و 2 و 3 تفسیر نیستند بلکه تأویلند. و بحث و صحبت در مورد آن بی‌فایده است چون نه می‌توان انکارش کرد نه اثبات.

مورد 7 نیز تفسیر کسانی است که کوشیده‌اند نام دو دریا را معرفی کنند.

مورد 5 منطقی است. ولی در مورد آیه 22 سوره الرحمن که میگوید از هر دو آن دریاها لؤلؤ و مرجان بیرون می‌آید صادق نیست.

مورد 4 که نظر علامه طباطبائی می‌باشد منطقی است ولی بازهم شامل آیه 22 سوره الرحمن نمیشود چون آبهای شیرین حالا چه زیرزمینی و چه دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، لؤلؤ و مرجان ندارند و این دو مختص آبهای شور می‌باشند.

مورد 6 نیز موردی منطقی است که به نظر من از بقیه موارد قابل قبولتر است اما بازهم شامل آیه 22 سوره الرحمن نمی‌شود.

با توجه به اینکه لؤلؤ و مرجان فقط مختص آبهای شور هستند، احتمالا آیه‌های 19 و 20 سوره الرحمن اشاره به دو دریای شور منتها با دو غلظت متفاوت دارد.

بررسی مطلب:

آیه 61 سوره نمل را یکبار دیگر مرور کنیم:

» [آيا شريكانى كه مىپندارند بهتر است] يا آن كس كه زمين را قرارگاهى ساخت و در آن رودها پديد آورد و براى آن كوهها را [مانند لنگر] قرار داد و ميان دو دريا برزخى گذاشت آيا معبودى با خداست [نه] بلكه بيشترشان نمىدانند »

قرارگاه بودن زمین، جاری ساختن رودها و پدید آوردن کوهها، نعمتها و آیاتی هستند که خدا قبل از جمله «میان دو دریا برزخی گذاشت» آورده و همگی برای این است که مردم آنزمان با دیدن این مواهب طبیعی، بت ها را پدیدآورنده اینها ندانند. بنابراین به تبع جملات اولیه این آیه، این دو دریا نیز برای مردم آن عصر شناخته شده بوده. همچنین به قرینه «الف» و «لام» در کلمه «البحرین» کاملا واضح است که برای مردم آنزمان، این دو دریا یا مصداق آن روشن و مفهوم بوده و جای سؤالی نبوده.

همین استدلال در مورد آیه 53 سوره فرقان نیز صادق است. برای این منظور، توجه کنید که در این سوره از آیه 45 به بعد، خدا در مورد نشانه‌های قدرتش در طبیعت صحبت می‌کند و آیه 53 نیز متصل به آیات قبل و بعدش است. و همینطور در مورد آیات سوره الرحمن. و در تمامی این آیات الف و لام در البحرین، نشان از معلوم و آشکار بودن این دو دریا برای مردم آنزمان بوده.

نتیجه اینکه حتی در مورد تفسیر شماره 8 و اینکه آب شیرین رودخانه که به دریای شور می‌ریزد مدتی طول میکشد که کاملا با آن مخلوط شود، باز هم این نمی‌تواند یک معجزه علمی باشد. چون بشر آن را می‌دیده و می‌شناخته. فقط از علت آن بیخبر بوده و آن حائل را نمی‌توانسته توجیه کند. قرآن هم چیزی بر بار علمی آنان نیفزوده بلکه این مطلب را به عنوان نماد قدرت خدا بیان کرده.

در مصب رودخانه، آب شور دریا به عقب رانده می‌شود و این مسئله در علم فیزیک امروز با متفاوت بودن غلظت هر دو سیال و دانسیته آنها قابل توجیه است. حتی اگر از بالا به این دو آب نگاه کنید رنگ آنها با هم متفاوت است.

در مورد آیات سوره الرحمن و اینکه دو دریا در اینجا احتمالا دو دریای شور است، می‌تواند مثال آن دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس باشد. نظر معتقدین به معجزه علمی در بالا از نظرتان گذشت: » آب دریای مدیترانه از طریق تنگه ی جبل الطارق وارد اقیانوس اطلس می شود؛ اما دما، میزان شوری و غلظت های آن ها، به علت کشش سطحی تغییر نمی یابد.»

جالب است بدانید مؤسسه اقیانوس شناسی اسپانیا که بخشی از وزارت علوم این کشور است، در گزارشی آورده است که طی بررسی‌های انجام گرفته از سال 1970 تاکنون میزان شوری آب دریای مدیترانه (غلظت نمک آن) بیشتر شده و همچنین سطح آب دریا و دمای آن نیز بالا آمده. منظور من از این بحث، فقط این است که اگر ما در قرن حاضر علت این پدیده را می‌دانیم، این آیات قرآن معجزه علمی نیستند چون بشر 1400 سال پیش از وجود این پدیده منهای علتش خبر داشته و قرآن نیز علت آنرا بیان نکرده.

آب شیرین به آبی گفته می‌شود که املاح نمکی غیر حل‌شدنی آن کمتر از نیم واحد در هر صد واحد باشد. منابع آب شیرین، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالابها و بعضی منابع آب زیرزمینی می‌باشند. این منابع بسیار محدود است و حداکثر 3٪ آبهای کره زمین، شیرین است. منابع نامحدود آب شیرین، در واقع همان بخارهای موجود در جو است که به صورت باران و برف و تگرگ می‌بارند و عمده این بارشها بر روی سطح اقیانوسها و دریاها که آب آنها شور است، می‌باشد. آب شیرین واقعا با آب شور مخلوط میشود و اگر اینگونه نبود، غلظت آب شور اقیانوسها، در اثر تبخیر، بسیار بالا میرفت. همچنین در مصب رودخانه که آب شیرین آنها وارد دریا میشود، با تأخیر زمانی نهایتا با هم مخلوط می‌شوند و این امر باعث کنترل غلظت شوری آب دریا می‌شود. مخلوط شدن آب شیرین با آب شور انجام شدنی است ولی به علت اختلاف دانسیته ناشی از تغییر غلظت و نیز تغییرات دمائی آنها، آنی و فوری صورت نمی‌پذیرد. ولی در محلی که رودخانه به دریا می‌ریزد، از آنجا که این جریان ادامه دارد، بخشی از این آب نزدیک ساحل همیشه شیرین است. چون آبی که توسط رودخانه وارد دریا میشود، جایگزین آبی می‌گردد که قبلا وارد شده و با آب شور مخلوط گردیده. توجه کنید کنید در آیه 53 سوره فرقان در مورد مخلوط نشدن آب شیرین و آب شور با هم، در آخر آیه عبارت » وَحِجْرًا مَّحْجُورًا » ذکرشده که به معنای «همیشه از هم جدا و منفصل (ترجمه الهی قمشه‌ای)» می‌باشد که با واقعیت فیزیکی این پدیده تعارض دارد. علامه طباطبائی در تفسیر المیزان در این مورد می‌گوید: «کلمه حجرا محجورا به معنای حرام محرم است، یعنی آنچنان میان این دو آب حاجز و مانع قرار داده‌ایم که مخلوط شدن آن دو با هم حرام محرم شده، یعنی بهیچوجه مخلوط نمیشود.» ولی علامه نمی‌دانست که علم فیزیک بیان می‌دارد آب شیرین و شور پس از گذشت زمانی محدود با هم مخلوط می‌شوند.

آیا باز هم معتقدید این آیات، معجزه علمی هستند؟!

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s