چه تفاوتی است بین کعبه و بتی که معتقدان به آن، آن را سمبل خدایان خویش قلمداد می‎نمایند؟

منتشرشده: 16 سپتامبر 2013 در بدون شرح

582422_464946030235632_1501699469_n
برای بیان اهمیت کعبه همین بس که محمد ابن عبدالله بیان می‌نماید: همانا نگاه کردن به کعبه عبادت است.
کعبه در اسلام به نامهای گوناگونی خوانده می‌گردد:
بیت المعمور:
وَالْبَيْتِ الْمَعْمُورِ (طور / 4) سوگند به بیت المعمور
بیت العتیق:
لَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ مَحِلُّهَا إِلَى الْبَيْتِ الْعَتِيقِ (حج/33) در حيوانات قرباني منافعي براي شما تا زمان معين (روز ذبح آنها) است، سپس محل ذبح آن بیت العتیق خواهد بود.
بیت الحرام:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْيَ وَلاَ الْقَلآئِدَ وَلا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّن رَّبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (مائده/2) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد حرمت ‏شعاير خدا و ماه حرام و قربانى بى‏نشان و قربانيهاى گردن‏بنددار و راهيان بيت الحرام را كه فضل و خشنودى پروردگار خود را مى‏طلبند نگه داريد و چون از احرام بيرون آمديد [مى‏توانيد] شكار كنيد و البته نبايد كينه‏توزى گروهى كه شما را از مسجد الحرام باز داشتند شما را به تعدى وادارد و در نيكوكارى و پرهيزگارى با يكديگر همكارى كنيد و در گناه و تعدى دستيار هم نشويد و از خدا پروا كنيد كه خدا سخت ‏كيفر است.
این خانه چندین بار تجدید بنا شده است:
1- 5 سال پیش از اینکه محمد ابن عبدالله خود را فرستاده‌ی خدائی بنام الله بداند.
تا پیش از این، این خانه دارای سقف نبود و همین امر باعث دزدیده شدن جواهرات و سایر هدایائی که مردم برای خدایان خویش (بتها) نذر می‌کردند.
2- سال 65 هجری توسط عبدالله ابن زبیر.
محمد ابن عبدالله دوست داشت شکل این خانه را تغییر دهد، اما از واکنش قریش(قبیله‌ی خود او که مسئولیت نگهداری از این خانه را بر عهده داشتند) می‌ترسید؛ عبدالله ابن زبیر این خانه را آنگونه که محمد دوست داشت بنا نمود.
3- حجاج این یوسف هم این خانه را دوباره تخریب نمود و مانند زمان قریش تجدید بنا کرد.
4- سلطان مراد عثمانی در سال 1040 هجری(قمری) و این زمانی بود که سیل به این خانه آسیب جدی را وارد کرده بود.
5- ملک فهد بن عبدالعزیز سال 1417 هجری (قمری).
ارتفاع این خانه در حدود 14 متر است که به ضلع‌های آن به شرح زیر می‌باشد:
ضلع شرقی 14/80 متر.
ضلع غربی آن 12/11 متر.
ضلع شمالی آن (سمت حجر اسماعیل) 11/28 متر.
ضلع جنوبی آن(سمت حجرالاسود و رکن یمانی) 12/11 متر.
مقدار طلای بکار گرفته شده جهت ساخت دو دروازه‌ی آن در حدود 280 کیلو گرم با خلوص 99/99 می‌باشد.(1)
کعبه دارای لباسی است که تقریبا 670 کیلوگرم ابریشم خالص و در حدود 150 کیلو گرم سیمهای طلای و نقره (بعنوان نخ) در آن بکار گرفته شده است و مساحت این پارچه در حدود 658 متر مربع می‌باشد.
این پارچه هر سال عوض می‌گردد، آنرا (پارچه‌ی قبلی) به تکه‌های کوچکی تقسیم می‌نمایند و هر کدام از این تکه‌ها را به شخصیتی اسلامی هدیه می‌نمایند.
در وسط این خانه سه ستون از بهترین چوبها با تزئیهائی بسیاز زیبا از طلا قرار دارند.
همانگونه که مشاهده می‌گردد، مسلمانان این خانه را با بهترین تزئینات ممکن آراسته‌اند و آن را خانه‌ی خدا می‌دانند؛ خانه‌ای که تمام عبادتهایشان را بسوی آن انجام می‌دهند.
چه تفاوتی است بین این خانه و بتی که معتقدان به آن، آن را سمبل خدایان خویش قلمداد می‎نمایند؟

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s